پنج دلیل مهم که شرکت ها را مجاب می کند تا برند و یا لوگوی خود را تغییر دهند

پنج دلیل مهم که شرکت ها را مجاب می کند تا برند و یا لوگوی خود را تغییر دهند، آیا تا به حال فکر کرده‌اید که چرا گاهی اوقات لوگوی برندها، نام آن‌ها و حتی تصویری که از یک برند در ذهن دارید تغییر می‌کند؟ این تغییرات زیرمجموعه فرایندی به نام بازسازی برند یا ریبرندینگ (Rebranding) است. در این پست به معرفی دلایل بازسازی برند می‌پردازیم.

چرا شرکت‌ها به بازسازی برند روی می‌آورند؟

دلایل مختلفی برای ریبرندینگ وجود دارند. جالب است بدانید که بازسازی برند را به طور کلی می‌توان به دوسته تقسیم کرد:

ریبرندینگ فعال: زمانی اتفاق می افتد که برند در حالت فعلی خود به خوبی کار می‌کند و ارتباط مناسبی با مشتریان دارد؛ اما بازسازی برند فرصتی است که یک کمپانی بیش از پیش پیشرفت کند و با مشتریان خود تماس بهتری داشته باشد.

ریبرندینگ واکنشی: زمانی اتفاق می افتد که تصویر فعلی برند تصویر مناسبی نیست. به عنوان مثال، نه پیام و نه لوگوی برند نمی‌تواند به اندازه کافی با مشتریان ارتباط برقرار کند. در این صورت بازسازی برند به منظور فاصله گرفتن از تصویر فعلی و ایجاد یک تصویر خوشایندتر برای افراد انجام می‌شود.

به طور کلی پنج دلیل زیر، مهم‌ترین دلایل برای ریبرندینگ هستند:

۱- ادغام یا جدا شدن

تغییر در مالکیت یک برند، از مهم‌ترین عواملی است که به بازسازی برند می‌انجامد. در این موارد، ریبرندینگ به دلیلی مهم‌تر از «تغییر تصویر برند» انجام می‌شود و این دلیل، ملاحظات قانونی است که به دنبال ادغام یا جدا شدن دو برند پیش می‌آید.

زمانی که یک شاخه از یک برند جدا می‌شود تا مستقل فعالیت کند، باید فعالیت جدید و جداگانه‌ای را آغاز کند که به بازسازی برند می‌انجامد. وقتی دو برند ادغام می‌شوند نیز طبیعی است که نمی‌توانند با دو نام و هویت جداگانه فعالیت کنند. در این موارد، یکی از برندها تحت نام و تصویر برند دیگر فعالیت می‌کند، یا یک تصویر جدید برای مجموعه جدید در نظر گرفته می‌شود.

۲- بین‌المللی شدن برند

با بزرگ شدن برند شما، این احتمال پیش می‌آید که وارد بازار بین‌المللی شوید. این اتفاق می‌تواند به رشد و افزایش درآمد فوق‌العاده شما بیانجامد؛ اما گاهی برای تضمین این موفقیت نیاز به بازسازی برند خواهید داشت. با بین‌المللی شدن بازار شما، ممکن است نام و تصویری که در ابتدای کار برای برندتان انتخاب کرده‌اید دیگر کارآمد نباشد. مثلا، نام برند در زبان‌های دیگر (به‌خصوص انگلیسی) بی‌معنی باشد یا بدتر از آن، معنی بدی بدهد! در اینجاست که باید بازسازی برند را به صورت جدی مورد بررسی قرار بدهید.

۳- تغییر بازار

تغییر دادن بازار از جمله تغییراتی است که برای بسیاری از کسب و کارها پیش می‌آید و گاهی اجتناب‌ناپذیر است. به عنوان مثال، ممکن است شما نیز جزو آن دسته از برندهایی باشید که با شیوع بیماری کرونا مجبور شده‌اید بازار فروش حضوری را ترک کنید و به بازار اینترنتی روی بیاورید. تغییر بازار یکی از مواردی است که می‌تواند شما را به سمت بازسازی برند پیش ببرد. چرا که گاهی تصویری که از برند شما در بازار اولیه وجود دارد، برای ارائه شدن در بازار دوم مناسب نیست.

۴- بدنامی برند

پخش شدن اطلاعات کاربران، نشر یک خبر و بدرفتاری یک کارمند می‌تواند به بدنامی برند شما بیانجامد. بی‌شک هیچکس دوست ندارد به این مرحله برسد و برندی غیرقابل اعتماد در دید مردم جلوه کند؛ با این حال اگر به این مرحله برسید، بازسازی برند راهی است که به کمک آن می‌توانید تصویر جدید و مثبتی از خود بسازید. چرا که ریبرندینگ باعث می‌شود که مردم حس کنند تغییر بزرگی اتفاق افتاده است و دیگر قرار نیست تجربه بد گذشته را تکرار کنند.

۵- مدرن شدن

یک برند موفق، برندی است که متناسب با زمان و ترندها پیش برود. تصویر امروزی برند شما احتمالا نه برای یک دهه پیش و نه یک دهه بعد مناسب نیست. پس باید آن را تغییر بدهید. لوگو، پیام و محصولاتتان را متناسب با نیاز و اتفاق‌های روز جامعه انتخاب کنید. برای داشتن دیدگاهی بهتر به بازسازی برند به منظور مدرن شدن، می‌توانید تغییراتی مانند تغییرات مایکروسافت در دو دهه اخیر را ببینید.